Wednesday, May 14, 2008

آخر أحلى أيام حياتى
بدأها سعد وختمها عمرو

ياااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااه ... فاضل يوم واحد بس فى الكلية

تخيلوا !!! أنا لسة فاكر وأنا داخل أول محاضرة فى اعدادى هندسة ..... النهاردة باجهز عشان أدخل آخر محاضرة وآخر سكشن

فعلاً أحلى أيام حياتى ..... بدأها الدكتور/ سعد الصافى ربنا يمسيه بالخير وإن شاء الله يختمها الباشمهندس عمرو عبيد يوم الأحد الجاى

بدايتها سعد ونهايتها عمرو ........ والله كانت خمس سنين من أبدع ما يكون

الحقيقة إن الدكتور سعد الصافى مكنش أول دكتور نشوفه فى الكلية ، الدكتور فاروق البرقى دخلنا قبله يرحب بينا ويكلمنا عن الكلية بس الدكتور سعد كانت أول محاضرة

بصراحة أنا لو كتبت عن الخمس سنين دول حاكتب كتيييييييييير أوى وأنا دلوقت مش مجرد مزنوق .... أنا متبهدل أصلا فى الوقت ... فاضل على الامتحانات 10 أيام ولسة فاضللى مذاكرة كتييييييييير أوى

بس ماكنش ممكن أفوت الفرصة دى ...... دى آخر أيام

بس أنا أحب أذكر أكتر 3 شخصيات لا يمكن أنساهم فى حياتى الدراسية ... د/ يحيى منير، فيزياء اعدادى، م/ محمد الضوى برمجة سنة أولى وتدريب برمجة فى الصيف و د/ نجوى برمجة وكومبيلرز وداتابيز ونظم معلومات

الحقيقة كل شخصية من دول لها من الفضل عليا ما لا يمكن لأحد أن ينساه .... خاصة الباشمهندس محمد ... ربنا يرجعه بالسلامة يا رب

بس برده مفيش أكتب عنهم ولازم استئذنهم الأول طبعاً .... أصلا د/يحيى لو شافنى حيضربنى (ده لو افتكرنى أصلاً) ..... بقالى مدة طويلة أوى مرحتش سلمت عليه

عشان أنجز بقى ... أحب أذكر أجمل لحظات عشتها فى الخمس السنين دول

كنت أول يوم فى العسكرية (خدتها بعد اعدادى على طول) وقالوا النتيجة قربت تتطلع

يوميها رحت فى الاستراحة الكلية وطلعت لدكتور يحيى المكتب أسأله لو فيه أخبار قالى انت مفروض أكتر واحد تكون مطمن فى الدفعة
:D:D

أنا الصراحة مفهمتش قصده إيه خالص لإن اللى هو قالهولى بعد كده كنت لا يمكن أتصوره أبداً

المهم قاللى خلص العسكرية بتاعتك وتعالى أنا مستنيك حاحاول أقولك نتيجتك

خلصت ورحت قاللى مبروك يا عمرو طلعت الأول على الدفعة ..... أنا قلت أكيييييييييييييييييييد بيهزر ..... أيامها مكنتش أعرف إنى شاب دحيح
:D:D

المهم قعدت أقوله كذا مرة لو سمحت يا دكتور عايز أعرف عملت إيه لإنى كنت فعلا مش مصدق ..... لحد ما خدنى لرئيس القسم بنفسه د/ رفعت العطار عشان كان عايز يباركلى .... ولاقيت هناك مجموعة من رؤساء الأقسام اللى قعدوا يباركولى ويتكلموا معايا ... تصوروا أنا بتكلم مع رؤساء أقسام
:D:D

وفى السكة د/ يحيى ودانى لـ د/ مايسة أمين عشان كانت عايزة تشوف الأول على الدفعة .... تصوروا ... عايزة تشوفنى
:D:D

عرفت بعدها إن د/ رشدى زهران (كان أيامها وكيل الكلية وهو دلوقت العميد) اتصل بـ بابا فى البيت عشان يبلغه النتيجة ويباركله...الكلام ده قبل ما نتيجة الدفعة ما تتطلع بيومين بالظبط

:D:Dوبعدها إذاعة اسكندرية سجلت معايا

المهم لاقيت الحقيقة كمية من الاحتفاء والفرح اسعدتنى أكتر من النتيجة اليوم ده

:D:Dوخرجت من الكلية وأنا فى حالة ذهول ... ذهول بمعنى الكلمة ... كنت بجرى فى الشارع والله

طبعا كانت صاعقة فى العائلة من أولها لآخرها ... ماكنش حد مكتشف فيا كده خالص

بس الحقيقة والحق يقال إن الفضل الأول والثانى والثالث والأخير كان لله سبحانه وتعالى .... كان توفيق ربنا فى هذه السنة غير عادى وغير طبيعى

طبعا حصل كذا حدث بعد الحدث الجلل ده .... بس كفاية كد النهاردة بقى

:D:Dربنا يستر فى الامتحانات بقى


5 comments:

Amr Kabardy said...
This comment has been removed by the author.
Amr Kabardy said...

ياااااااااااااااااااه
إعدادى دى كانت من أربع سنييييين
ذكرتنى بالذى مضى
فعلاً ايام الكلية أحلى أيام فى حياتى

مش عارف أحكى عن ايه ولا ايه، بس ربنا يوفقنا ويتمملنا السنة دى على خير

على فكرة انت اخترت 3 شخصيات، فعلاً مش انت لوحدك اللى مش هتقدى تنساهم.. ربنا يباركلهم ويجازيهم عنا خي

Anonymous said...

really nice post.
ana isa ha3mel wa7ed, bas yom el final exams.

Anonymous said...

Yes there are lots of lovely memories from the college days.
It is the time with no responsibility.
The time of great success and achievement.
The life after graduation might not have the same fun. May be because one has to decide "what's next??". We never had to answer this question while studying. welll, what is the next subject to study, or what is the next time to hang out with my friends, ...
That's not it.. after graduation, we have the chance to plan our life, to choose what to do, to be an effective person or not, ...
An entire life to plan a head...

Amr Magdy said...

could I know who r talking please ?